dinsdag 2 februari 2016

Week 4: 20 kwaliteiten en vreemden

Alweer de vierde week van onze zoektocht naar geluk en de afgelopen dagen heeft Vincent nagedacht over de volgende opdracht, kaartje 27: schrijf minstens twintig dingen op waar je goed in bent. Pik er drie uit die je verder gaat ontwikkelen. 

Laat ik beginnen met school:
1. De kinderen vinden het heerlijk als ik na de pauzes voorlees.
2. Ook ben ik tijdens het lesgeven veel bezig met praten, zeker bij geschiedenis ben ik veel aan het vertellen. Met het vertellen van verhalen probeer ik de groep te boeien.
3. Geschiedenis is dan ook mijn lievelingsvak, ik kan mijzelf hierin helemaal verliezen. Wanneer ik een verhaal moet vertellen of schrijven en ik moet geschiedenis onderzoeken dan word ik altijd enthousiast en kan er niet mee stoppen.

Theater:
4. Waarom onderzoek ik dan nog meer geschiedenis? Bijvoorbeeld als ik een verhaal schrijf voor mijn theatergroep. Af en toe spelen we Nachtgasten waarvoor we een verhaal schrijven dat een lid van de groep geschreven heeft. Ik heb een verhaal geschreven over een Zwitserse horlogemaker. Het werd een prachtig stuk waarin de informatie goed tot zijn recht komt.
5. Sowieso is theater wel één van mijn grote hobbies. Het (toneel)spelen van een andere rol en dus een ander personage aannemen vind ik heerlijk om te doen.
6. Met de theatergroep gaan we ook regelmatig een weekendje weg. Het regelen van zo'n weekend met leuke activiteiten erbij is ook iets wat mij makkelijk afgaat.

Mol:
7/8. Sinds een aantal jaar organiseer ik Moldagen. Deelnemers gaan een dag met elkaar op jacht naar de Mol. Ik verzin leuke spellen en zorg dat de dag gestructureerd verloopt, ook deze punten gaan mij goed af en worden door veel mensen als zeer positief benoemd.
9. Na zo'n dag heb ik een hoop gefotografeerd en gefilmd. Daarvan maak ik leuke compilaties die we terugkijken.

Hobbies:
10. Fotograferen vind ik dus ook heerlijk om te doen. Af en toe zitten er pareltjes van foto's tussen.
11. Geregeld ga ik met de vrienden spellen spelen, Risken/Catannen, altijd worden dit fanatieke potjes waarin ik altijd probeer te winnen ;)
12. Waar ben ik nog meer goed in? Lekkere biertjes drinken.
13. Ik weet heel veel van muziek en ben altijd nieuwsgierig om nieuwe muziek te ontdekken en mijn Spotify playlists uit te breiden.
14. In films ben ik ook geinteresseerd. Vooral James Bond is mijn favoriet, hierover weet ik zoveel, kan ik ook van alles vertellen en weddenschappen mee winnen ;)
15. Koken, ik vind het super om leuke nieuwe en vooral moeilijke recepten uit te proberen.
16. Reizen zit ook in mijn bloed, ik ben heel nieuwsgierig naar nieuwe landen en wil altijd nieuwe plekken ontdekken.

Persoonlijkheid:
Natuurlijk zitten goede kwaliteiten ook in jezelf en dus moet ik ook daarbij kijken waar ik goed in ben.
17. Ik ben geduldig, 18. een luisterend oor, 19. iemand die goed nadenkt alvorens hij beslissingen neemt en af en toe toch echt gewoon een 20 een vreselijke lolbroek.

Wat zou ik nou hiermee willen:
1. Ik zou nog heel graag een kinderboek willen schrijven. Daar wil ik dit jaar een beginnetje mee willen maken (schrijven en het liefst over een historisch onderwerp of wat met reizen te maken heeft.)
2. Ik wil dit jaar een foto maken waar ik mega-trots op ben.
3. Ik wil van alles wat ik tot nu toe van Liva gefilmd heb een mooie film van maken. 

Nanja had deze week kaartje 24; Praat deze week met buren, collega's of andere mensen waar je gewoonlijk niet mee praat.

Dat vond ik best lastig, want ik vind het altijd wel een soort van eng om met vreemden te praten, vooral als er geen aanleiding toe is. Dus ben ik gaan denken, met wie moet ik dan praten?

Op mijn werk heb ik een klein team van 2 bazen, een collega en een ZZP-er. Nou, daar praat ik altijd mee!!! In de kantoorgang zitten bedrijfjes met mensen waarbij we elkaar altijd gedag zeggen en met sommigen heb ik ook leuk contact privé. Mijn pogingen om mensen van de kantoorgang beneden gedag te zeggen in de fietsenstalling mislukten, want er bestaan mensen die nog schuwer zijn dan ik ;-) en gewoon niet eens gedag terug zeiden...

Met de buren in de flat maken we ook altijd praatjes als we ze tegen komen, dus moet ik dan zomaar buren die ik niet ken aanspreken? Ik kreeg de kans niet, want ik ben echt niemand tegen gekomen!!! Ja de buurman van de flat naast ons, we hadden een leuk praatje over de hond, maar ik heb ook altijd contact met zijn vriendin omdat zij ook kindjes hebben en van babydragen houden.

Wel heb ik gepraat met vreemden op de Tupperware party waar ik was, en ben ik op een bijeenkomst geweest voor consulentes waar ik met consulentes die ik niet ken gesproken heb.
Verder heb ik in het zwembad een moeder aangesproken die er hulpeloos bij stond om te vragen of zij hulp nodig had, ik dacht dat ze een luier vergeten was voor haar kindje. Dit was niet het geval gelukkig en we hadden een leuk gesprekje over onze kindjes die liever in de luier plassen/poepen omdat ze de wc eng vinden. Dat was wel erg leuk!

Verder vond ik dit kaartje niet bijdragen aan mijn geluk, want ik wordt echt niet gelukkig als ik met mensen moet praten die ik eigenlijk niet ken, zeker als het initiatief van mij moet komen. In een winkel en op mijn werk heb ik een doel om iemand te spreken die ik normaal nooit zal aanspreken, maar zomaar, nee dat vind ik gek. 
Maar de mensen die ik deze week heb gesproken, dat was leuk en ik werd wel gelukkig van het feit dat ik een moeder had aangesproken of zij hulp nodig had. Dus zo zie je, ik ben heel spontaan en hou van mensen, maar vreemden aanspreken vind ik eng!!!

Groetjes Nanja en Vincent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten